Oefententamen statistiek
Het soort vragen in onderstaand oefententamen Statistiek krijgen de meeste eerstejaars studenten tijdens het tentamen Statistiek.
1) Wat wordt afgebeeld in een spreidingsdiagram (scatter plot)?
a. De gemiddelden van twee variabelen
b. De waarden op de ene variabele afgezet tegen de waarde van een andere variabele
c. De frequentie van de scores
d. Het effect van de predictor op de afhankelijke variabele
2) In welke steekproef is de kans het grootst om een significant resultaat te vinden?
Van twee steekproeven hebben we de volgende gegevens:
Steekproef 1: N = 100, sd = 5; Steekproef 2: N = 10000, sd = 500
a. In steekproef 2, want die is veel groter
b. In steekproef 1, want daar is de spreiding kleiner
c. In steekproef 1, want daar is de standaardfout kleiner
d. Dat valt op grond van deze gegevens niet te bepalen
3) Waar is de Levene’s test voor bedoeld?
a. Toetsen of gemiddelden afwijken
b. Toetsen of varianties gelijk zijn
c. Toetsen of data normaal verdeeld zijn
d. Toetsen of een factor effect heeft
4) Wat is het significantieniveau?
a. Een vooraf vastgestelde waarde op grond waarvan beslist wordt om de nul-hypothese te
verwerpen.
b. De kans dat toetsresultaten op toeval berusten.
c. Een waarde die aangeeft hoe belangrijk de resultaten zijn.
d. Het niveau waarop gemiddelden van elkaar verschillen.
5) Wat mogen we niet concluderen als een resultaat niet significant is?
a. De nul-hypothese is onwaar
b. De alternatieve hypothese is waar
c. De nul-hypothese is waar
d. zowel, a, b als c
6) Gegeven het feit dat de data voldoen aan parametrische assumpties, welke maat voor samenhang is het meest geschikt om de relatie tussen intelligentie en tentamencijfer te bepalen.
a. Spearman’s rho
b. Kendall’s tau
c. Pearson’s chi-square
d. Pearson’s product-moment correlatie
7 ) Stel dat blijkt dat de correlatie 0 is, welke conclusie mag je dan trekken?
a. Er is geen verband tussen intelligentie en tentamencijfer
b. Er is geen lineair verband tussen intelligentie en tentamencijfer
c. Iemand die gemiddeld scoort qua intelligentie scoort ook een gemiddeld tentamencijfer
d. Het verband is significant, want r < .05
8) Welke van de volgende maten is het minst beïnvloedbaar door outliers?
a. Gemiddelde
b. Variantie
c. Mediaan
d. Range
9) Stel, de correlatie tussen twee variabelen is 1.0. Wat zal er dan gebeuren als we bij 1 van de variabelen bij alle scores 100 optellen?
a. De correlatie wordt hoger
b. De correlatie blijft gelijk
c. De correlatie wordt lager
d. Dat valt op grond van de gegevens niet te zeggen
10) Welke maat wordt gebruikt voor de interne consistentie van een schaal?
a. Cronbach’s alpha
b. Pearson’s chi-square
c. r
d. Kurtosis
11) Een onderzoeker wil weten of de hoofdkleur van een voetbaltenue (rood, wit of blauw) invloed heeft op het aantal punten dat het team haalt. Wat is het meetniveau van hoofdkleur?
a. Nominaal
b. Ordinaal
c. Interval
d. Ratio
12) Welke toets moet de onderzoeker gebruiken om zijn vraag (zie vraag 11) te kunnen beantwoorden, gegeven normaliteit?
a. Pearson’s chi-square
b. Lineaire regressie analyse
c. One-way ANOVA
d. Mann-Whitney
13) Welke van de uitspraken over een normale verdeling is waar?
I Het gemiddelde is nul en de standaardafwijking is 1
II. Grofweg 95% van de waarnemingen ligt tussen het gemiddelden en plus/min 2 keer de standaardafwijking
a. Zowel I als II zijn waar
b. Zowel I als II zijn onwaar
c. I is waar, II is onwaar
d. I is onwaar, II is waar
14) Er blijkt een correlatie te zijn van .60 tussen intelligentie en tentamencijfer. Welke van de volgende uitspraken is waar?
a. 60% van de variantie in tentamencijfer kan verklaard worden de intelligentie
b. 36% van de variantie in tentamencijfer kan verklaard worden de intelligentie
c. Er is sprake van een middelmatig sterk verband tussen intelligentie en tentamencijfer
d. Verschillen in intelligentie veroorzaken verschillen in tentamencijfer
Onze methode in één minuut
Sanne (student) over onze scriptiebegeleiding
Meer weten, check dan onze:
SPSS nog net geen chinees voor je?
De weg kwijt in SPSS? Is het kiezen van de juiste toets als het praten in Chinees?? Geen nood, wij helpen je om de controle terug te krijgen!
Nodige bevestiging in je keuzes
Het werken met SPSS betekent veel keuzes en fouten maken. Wij kijken met je mee en bespreken wat je hebt gedaan zodat jij je er weer zeker over voelt
Deadline toch halen (realistische planning)
Een naderende deadline icm SPSS zorgt voor stress. We stellen samen een realistische planning op zodat jij die deadline gaat halen!
Vertel ons wie je bent en we gaan samen met je aan de slag!
Nog één stap en je hebt je gratis kennismaking geregeld 🙂
Waarom Afstudeerbegeleider?
- begrijpen wat je aan het doen bent
- eindelijk weer stappen voorwaarts gaan maken
- die deadline halen
- begeleiders die proactief meedenken
- die beschikbaar zijn wanneer jij het nodig hebt
- naar je luisteren